8/

03/

イアン・ウー 「The Difference Between Your Mountain and My Couch」

会 期 2014年9月10日(水) - 2014年9月29日(月)
時 間 11:00 - 20:00
場 所 8/ ART GALLERY/ Tomio Koyama Gallery
料 金 入場無料 Admission Free
オープニングレセプション:9月10日(水)18:00 ー 20:00



Opening reception: September 10 (Wed.) 18:00 ー 20:00



アーティストトーク:9月10日(水)18:30 ー
Artist talk: September 10 (Wed.) 18:30 ー



 
シンガポールのペインター、イアン・ウー日本初個展
 
「多層的な複数の時間、それは媒体としてのペインティングが表現するのに、特にふさわしいもののひとつと言えます。その複雑な一時性の上に、ためらいながら、あるいは力強く、ウーの作品は微妙なバランスを保っており、またそれこそが 彼のペインティングが常に美しく達成しているものなのです。」
― 美術評論家ベス・ハーランドが展覧会リーフレットに寄せたテキストより
 
色の重なりや、多様な筆のタッチにより形を表現するイアン・ウーのペインティングは、空間の中でその視覚的要素が絡み合い、変化していきます。彼は画面を時間の経過を示す符号と見なし、モダニズムの表現で時間性を探求し続けてきました。ペインティングの表面に描かれた形跡を辿ると、時には見失うかのようなダイナミズムと生き生きとしたリズムを感じることができます。またそれは、サウンドと音楽の間にあるランダムなジェスチャーと編成を連想させます。本展はイアン・ウーの日本での初個展です。展覧会のタイトル「The Difference Between Your Mountain and My Couch(あなたの山と私のカウチとのあいだ)」は、作家が日本の禅の「公案」という形式から、インスピレーションをうけた彼独自の解釈でもあります。このタイトルは、多様な表現が空間の中で結びつき、立ち止まり、溶け込むことを特徴とする彼の作品およびその制作過程とも通じ、重力ある空間における新たな可能性を示しています。
 
イアン・ウーは1967年、シンガポール生まれ。現在、シンガポールを拠点に制作活動を行っています。1991年ナンヤン・アカデミー・オブ・ファイン・アーツ(シンガポール)卒業。1995年にウィンチェスター美術学校(イギリス)欧州美術専攻修士課程、2006年にロイヤルメルボルン工科大学(オーストラリア)美術専攻博士課程を修了。最近の個展に、「How I Forgot to be Happy」(2013年、小山登美夫ギャラリーシンガポール)、「Ian Woo, A Review 1995-2011」(2011年、Institute of Contemporary Arts Singapore、シンガポール)などがあります。代表的なグループ展に、「Market Forces - Erasure: From Conceptualism To Abstraction」(2014年、Osage Gallery、香港)、「Encounter: The Royal Academy in Asia」(2012年、Institute of Contemporary Arts Singapore、シンガポール)などがあり、作品はシンガポール美術館、シンガポール国立美術館、UBSなどに収蔵されています。シンガポールを代表する現代作家の1人として、作品は2013年にファイドン社が発行した《Art of the New Cities: 21st Century Avant-Gardes》に収録されました。
 
展覧会協力:National Arts Council Singapore

 

 

The layered, multiple time is one of the things that painting as a medium is especially suited to revealing. This intricate temporality is a balancing act that Woo takes on, in ways that can be tentative or forceful; it is the state that his paintings always exquisitely achieve.

— Beth Harland (artist and writer) "The Task of Painting"

 

In Ian Woo’s paintings forms are layered in a variety of hues and marks, appearing as an entanglement of altering visual elements within space. The picture plane equates to a signifier for the passing of time, continuing the exploration of the temporal within the Modernist discipline of picture making. In the reading of traces upon the surface of each painting, one encounters a sense of dynamism and lively rhythm, at times fragmentarily displaced, suggesting an affinity with the random gestures and compositional elements that make up the relationship between sound and music. “The Difference Between Your Mountain and My Couch” is Woo’s first solo exhibition in Japan. The title in the form of an enigmatic ‘koan’ is the artist’s whimsical interpretation of a Zen question. It also bears kinship to the characteristics and processes of his works in which modes of representation merge, suspend and dissolve in space, resulting in paintings that reveal new possibilities within the locus of space and gravity.

 

Born in 1967 in Singapore, Ian Woo lives and works in Singapore. After graduating from the Nanyang Academy of Fine Arts (Singapore) in 1991, he received a master's degree in European Fine Art at the Winchester School of Art (U.K.) in 1995 and a research practice DFA with RMIT University (Australia) in 2006. His recent solo exhibitions include “How I Forgot to be Happy” at Tomio Koyama Gallery Singapore (2013) and “Ian Woo: A Review 1995 – 2011” at the Institute of Contemporary Arts Singapore (2011). Selected group exhibitions include “Market Forces - Erasure: From Conceptualism To Abstraction” at Osage Gallery, Hong Kong (2014) and “Encounter: The Royal Academy in Asia” at the Institute of Contemporary Arts Singapore (2012). His works are acquired by institutions such as Singapore Art Museum, the National Gallery Singapore and UBS. Woo is featured in the recent publication “Art of the New Cities: 21st Century Avant-Gardes” (Phaidon, 2013). Woo is featured in the recent publication “Art of the New Cities: 21st Century Avant- Gardes” (Phaidon, 2013).

 

This exhibition is supported by the National Arts Council Singapore.

COMMENTS