8/

03/

Drama of equality 2015 offset ink on mdf carvings 88.0 x 122.0 cm ©Mohamad ‘Ucup’ Yusuf

ムハマッド・ユスフ展「Catching Javanese Eyes」Mohamad ‘Ucup’ Yusuf

会 期 2016年6月22日(水) - 2016年7月18日(月)
時 間 11:00 - 20:00
場 所 8/ ART GALLERY/ Tomio Koyama Gallery
料 金 入場無料 Admission Free

オープニングレセプション:6月22日(水)18:00~20:00 *作家も在廊の予定です

Opening reception: 22 June  6pm-8pm *The artist will be present

 
 

ムハマッド・ユスフはインドネシア、東ジャワ出身の作家。社会的、政治的な問題や自然を独自の視点で観察し、制作しています。近年では土地が持つ独自のローカル性をテーマとした作品を多く手がけています。

本展覧会では、作家の生まれ故郷ジャワの伝統的な婚礼衣装に身を包む女性たちを描いた新作ドローイング、彫刻を発表いたします。ジャワに生きる人々は、長い歴史において外来文化を取り入れながらも、生粋のジャワ人を意味する「クジャウェン(kejawen)」の精神を保ち続けてきました。婚礼の際の特徴的な化粧や服装には「クジャウェン」独自のシンボルが多く潜んでおり、衣装の細やかな柄ゆきまでもが丁寧に描き出された作品からは、ジャワ人の培ってきた知恵や哲学を感じ取ることができます。一方でユスフは、伝統的な儀式が現在も受け継がれてはいるが今や形式的なものに過ぎず、根底にある哲学は忘れられつつあることを危惧しています。華やかに着飾り一見幸せそうな花嫁ですが、瞳は漆黒に塗りつぶされ、その表情からは心情を読み取ることはできません。花嫁のミステリアスな瞳には同時に、理性では解明できない万物の神秘や、ふとした時によぎる空虚感といった、現代に生きる人々が共通に感じるような主題が込められています。本展で作家はクジャウェンへの敬意を表すとともに、鑑賞者それぞれが属する文化、深層心理に対する問いを投げかけます。

 

ムハマッド・ユスフ(Mohamad ‘Ucup’ Yusuf)は1975年、インドネシアの東ジャワ州生まれ。現在は同国のジョグジャカルタ在住。1998年、スハルト政権末期に誕生した学生たちの反体制運動から発展したアーティスト兼活動家集団、「タリン・パディ(Taring Padi)」の創設メンバーのひとりです。2013年には横浜美術館でのグループ展「Welcome to the Jungle」(熊本市現代美術館に巡回)に参加しました。また作品は福岡アジア美術館、シンガポール美術館、クイーンズランド・アートギャラリー(ブリズベン、オーストラリア)などに収蔵されています。小山登美夫ギャラリーでは、小山登美夫ギャラリーシンガポールで2015年に開催した個展に続く、2度目の個展となります。

 

 

.............................................

 

 

Mohamad Yusuf is an artist from the East Java province of Indonesia. He observes sociopolitical issues and natures with his unique perspective, and gets his inspiration for his art works. In recent years, much of his practice has taken its theme as the characteristics quality of his local land.

This exhibition will present sculptural works and new drawings depicting women enrobed in the traditional wedding clothes of the artist’s hometown of Java. The Java people have been adopting the foreign cultures throughout their long history, while continuously preserving the mentality of ‘Kejawen’- an ethic of native Javanist. The characteristic make up and the detail-oriented garments of Javanese weddings are filled with unique symbols of ‘Kejawen’, and the artist depicted this meticulously so that we may perceive the wisdom and philosophy behind.

 Meanwhile, Yusuf has had misgivings about the nature of the traditional ceremonies and rituals inherited by Javanese people today: they have become simply over-formalized while the philosophy and the ethic of their toots have been forgotten. These brides at first glance appear happy, dressed up in vivid attire - but their eyes are painted a jet black, and we cannot interpret their emotions from their facial expressions. Within these mysterious eyes exists the mystery of all things that are impossible to explain within the bounds of reason; yet at the same time, they also bear a sense of the empty void which sometimes strikes us unexpectedly - a feeling of doubt shared by all those who live in our contemporary world. In this exhibition, Yusuf both expresses the respect he feels towards the notion of ‘Kejawen’, whilst inviting viewers to question their own affiliated cultures and deeply-held psychological beliefs.

 

Mohammad ‘Ucup’ Yusuf was born in 1975 in the East Java province, and now lives in the city of Yogyakarta in Indonesia. In 1988, he was a founding member of the Taring Padi artist-activist group, which emerged from student anti-establishment activities in the later years of the Suharto political administration. Yusuf’s work was exhibited in the 2013 exhibition ‘Welcome to the Jungle’ at the Yokohama Museum of Art (later traveling to the Contemporary Art Museum Kumamoto). His work is held in the collections of the Fukuoka Asian Art Museum, the Singapore Art Museum and the Queensland Art Gallery (Brisbane, Australia) among others. This is his second solo exhibition at Tomio Koyama Gallery, following his show at Tomio Koyama Gallery Singapore in 2015.

 

 

COMMENTS