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03/ART GALLERY

Milford  2019  tempera and oil on canvas  230 cm x 170 cm  ©︎Yuka Kashihara

柏原由佳 展「Polar Green」

Yuka Kashihara “Polar Green”

会 期 2019年3月14日(木) - 2019年4月 1日(月)
時 間 11:00 - 20:00 会期中無休 Open everyday during exhibitions
場 所 8/ ART GALLERY/ Tomio Koyama Gallery (Shibuya Hikarie 8F)
料 金 入場無料 Admission Free
オープニングレセプション:2019年3月14日(木)18:00-20:00
アーティストトーク:2019年3月14日(木)19:00-

Opening reception: Thursday, March 14, 2019  6-8pm
Artist Talk: Thursday, March 14, 2019 7pm-

この度、8/ ART GALLERY/ Tomio Koyama Galleryでは、柏原由佳展「Polar Green」を開催いたします。

柏原の絵画制作は、西洋の伝統的な古典絵画技法に基づき、半油性下地を独自の配合で混ぜ合わせてキャンバスに塗りこむ作業からはじまります。そこでできあがったオリジナルのキャンバスの上に、油絵の具を日本画のように薄く溶き、同時にテンペラ絵具も用いながら描いて独特な深い色彩を作り出します。

彼女の作品世界では、現実の景色と内なる想像の空間がゆるやかに編み込まれて存在します。その背景には、日本を離れ渡独して制作を続ける彼女の、内と外の「距離」への興味が介在しているといえるでしょう。ドイツと日本の物理的な距離、それぞれの文化間での精神的な距離、また日本人としての自分と、ドイツにいる自分との距離。それは彼女が作品で繰り返し取り上げる洞窟、穴、山、湖といったモチーフを、内省的な思索をシンボリックにあらわすものへと昇華し、大地にひそむ根源的な自然のエネルギーをも喚起させるのです。

今回の展覧会タイトル「Polar Green」は、柏原がニュージーランドの有名な遊歩道「ミルフォード・トラック」(全長54km)を4日間かけてひたすら歩いて体感したことに端を発した造語です。「ミルフォード・トラック」は、砂漠からジャングル、氷山の一角、火山など、「世界の縮図」と呼ばれるほど世界中の様々な風景が集結しているような美しく不思議な場所です。その歩くたびに刻々と変化する景色を目にし、そこで見えた驚く程鮮やかなミントグリーンのような湖の色が彼女の心を激しく揺さぶり、その体験が元になっています。

柏原は次のように述べます。「ミルフォード・トラックは、1日20人までの入山制限をしていて、登山中は人間や文明の気配を感じる事もなく、恐竜がいないのが不思議なくらいでした。ゴンドワナ大陸の切れ端を歩いているなか、年間を通して、雨が降っていると言われるこのトラックで、びしょ濡れになったままの登山は、自然の「あるべき姿」といった感じで、緑は活き活きと輝いていました。」

この大自然の中で過ごした経験は彼女の制作にも影響を与えました。
「昔は、絵を描いているときは、安全圏、といった感じで、穴を掘っているような感覚があって内側へ内側へこもっていく感じがあリました。今回の旅を経て、外側の出来事を自分の中で濾過して、そしてまた自分の内側を通り越してまた外に出ていく、みたいな作業が続いています。」

新作では、草木の繊細な描写の上に、原生林のエネルギーを感じさせるような大胆なタッチが垣間見えます。

本展は、この2年間で柏原自身がマレーシア、奄美大島、ニュージーランドでキャンプを行い、原生林からインスピレーションを受けた新作のジャングルシリーズを発表します。これらは、彼女の記憶とイメージ、最近見たもの、自分の中にある景色とが組み合わさって、描いては消してを繰り返して現れた景色たちだといいます。
小山登美夫ギャラリーでは、3年ぶり5度目の個展となる本展。原生林のみずみずしい空気、透明性と独特な濃密さが共存した柏原由佳の作品世界をぜひご高覧下さい。



「Polar Green」
2、3ヶ月くらい、山や森、みずうみの近くを絵を描きながら旅をした。
昔から、自分が自分自身ではないような感覚になる事がある。
水に浮いているような、近くて遠くて他人事のような、別の世界の出来事。
それで、ほんの少しだけ怖い。

ゴンドワナ大陸の片隅のジャングルで、溢れかえる雨の中、荒れ狂う緑に襲われた。

圧倒的な幸福感に支配されて、少しだけその世界のなかに入れてもらえたような気がした。
緑の中に入れてもらえた時のように、絵を描いている時が自分に一番近い。

ー柏原由佳



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8/ ART GALLERY/ Tomio Koyama Gallery is pleased to present "Polar Green," a solo exhibition of works by Yuka Kashihara. In producing her work, Kashihara references classic techniques of traditional Western Painting, first applying her own formula of semi-oil based paint as an undercoat to the canvas. Upon this original canvas, she uses oil paint applied in a thinly diffused manner reminiscent of Japanese nihonga painting, while also incorporating mixtures of tempera to create a unique depth of color. Within the world of her works, scenes from both reality and the spaces of inner imagination gently coalesce and are interwoven. In the backdrop of these works is Kashihara's interest in the 'distance' between the internal and external, as an artist who left Japan and moved to Germany where she has since continued to develop her practice. Distance in this context includes they physical distance between Japan and Germany, the spiritual distance between the respective cultures, and the distance between herself as a Japanese person and herself while in Germany. Such introspective explorations are symbolically expressed through motifs of caves, holes, mountains and lakes, which she repeatedly takes up within her work. Through this process of sublimation, she further serves to evoke the fundamental energies in nature that lie dormant within the great depths of the earth.

The title of this exhibition "Polar Green," is a neologism inspired by her four-day trek across New Zealand's famous tramping route, the "Milford Track" (spanning a total length of 54km). The "Milford Track" is a beautiful and remarkable place where various worldly landscapes can be observed to the extent that it could be described as an "epitome of the world," traversing desert lands, rainforests, an alpine pass, and volcanic valleys. Witnessing the fleeting scenery that changes with each and every step, she had in particular felt deeply moved by the surprisingly vivid, almost mint green hues of a lake she encountered -the experience of which translates to this title.

Kashihara states as follows. "At the Milford Track, access to the trail is regulated, allowing a maximum of 20 walkers to start the trail per day. While trekking I could not feel any signs of human presence or civilization, so much so that it was strange I didn't encounter any dinosaurs. I trekked across a piece of the former Gondwana continent, on a trail where it is said to rain throughout the year. Climbing the mountains while soaking wet from rain had seemed to reveal to me what nature in fact should be, and all the while, the greenery around me glistened vibrantly."

Kashihara's experience in the vast landscapes of nature had also presented an influence on her practice. She states, "In the past, when I'd paint I was within my safety zone. It was similar to digging a hole, in the sense that I was venturing deeper and deeper inside myself. Since returning from this trip however, I have been engaging in a process of filtering various external incidents and experiences within myself, and then transmitting them to the outside again through my inner self."

Kashihara's new works demonstrate glimpses of dynamic brushstrokes that evoke the energies of a primeval forest against delicate depictions of various plant life.

This exhibition features the artist's new jungle series that draw inspiration from the primeval forests she observed while camping over the past two years in Malaysia, Amami Oshima, and New Zealand. Such landscapes bring together her own memories and imagination, things she had recently observed, and scenes that reside within herself, ultimately coming to manifest through a repeated process of painting and erasing.
Marking the artist's fifth solo presentation with Tomio Koyama Gallery since her previous showing three years ago, viewers are invited to engage with the world of Kashihara's works in which the refreshing atmosphere and transparency of the primeval forest coexist with a unique sense of richness.


【Artist Statement】


"Polar Green"

For two or three months, I painted while traveling across mountains, forests, and lakes. From the past, I have experienced moments when I feel like I'm not myself.

It is a sensation similar to floating in water, so close yet so far, like someone else's affairs, or the goings on of another world. And, it is slightly uncanny.


In a jungle on the edge of the Gondwana continent, in the torrential rain, the raging greenery had overcome me.


Dominated by an overwhelming sense of blissfulness, I felt like I had been invited into that world for a little while. In the same way as I had been welcomed into that greenery, it is indeed when I am painting that I feel closest to myself.

-Yuka Kashihara

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Please visit the link for more information.

http://koyamaartprojects.com/en/artists/yuka-kashihara/

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