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柏原由佳 展「空目つむぎ」Yuka Kashihara "Sky-Eye Weaver"

会 期 2016年9月 2日(金) - 2016年10月10日(月)
時 間 11:00 - 20:00
場 所 8/ ART GALLERY/ Tomio Koyama Gallery
料 金 入場無料 Admission Free

柏原由佳は、油絵の具を日本画のように薄く溶き、何層にも重ねることで独特な深い色彩を作り出します。彼女の作品世界では、現実の景色と内なる想像の空間がゆるやかに編み込まれて存在します。その背景には、日本を離れ渡独して制作を続ける彼女の、内と外の「距離」への興味があります。ドイツと日本の物理的な距離、それぞれの文化間での精神的な距離、また日本人としての自分と、ドイツにいる自分との距離。それは彼女が作品で繰り返し取り上げる洞窟、穴、山、湖といったモチーフを、内省的な思索をシンボリックにあらわすものへと昇華し、大地にひそむ根源的な自然のエネルギーをも喚起させるのです。本展タイトルにある「空目」とは、本来「そこに存在していないものを見たと認識してしまう事」「実際には見ているものを見ていないふりをする事」という意味であり、「空目つむぎ」とは、時空間や日常の出来事、記憶を超えた捉えようのない景色を絵画作品としてつむいでゆく、柏原の制作に対する独自の視点を象徴的に表す造語となっています。

小山登美夫ギャラリーでは 4度目の個展となる本展。透明性と独特な濃密さが共存した、生命力溢れる柏原由佳の作品世界を是非ご高覧下さい。

 

誰かと一緒に、あるひとつの景色を見たときに、その人の見ていたものと、私の見ていたそれは、違うものだった。

その間にある隙間のずれを探りながら、埋めるような作業が続く。

追いかける光。彷徨う隙間。

「ある夜空の星を探すときに、まっすぐ見てはいけない。目の端で捉えるように追いかけると、光はぐんと輝きを増す」と、何かの本で読んだ。

星を追いかけることは、絵を描くことと少し似ている。

場所も時間も距離も、それぞれ異なる場所たちは、私の中にあった小さな数々の出来事や 記憶を通り抜ける。そして新しい景色が現れた時、少しだけ世界に近づけたような気がした。

幾重にも重なり合うそのずれていく隙間を捕まえないように、そっと追いかける。

どんどんと、深く深く穴を掘っていき、気が付くと外の世界へ向かっていた。

時間の層、光の隙間、そして記憶の距離が、自分の中にあるであろうはずの追い続けてきた存在に、加わっていく。(柏原由佳)

 

 

 

柏原由佳は1980年広島県生まれ。2006年武蔵野美術大学造形学部日本画学科を卒業。同年渡独し、2013年ライプツィヒ視覚芸術アカデミーを卒業。2015年同アカデミー マイスターシューラー取得(Annette Schröter教授に師事)しました。2008年バウハウス・デッサウにて、同財団研究員Torsten Blumeによるキュレーションの個展「借景」展を開催し、2012年にはVOCA展に出展、佳作賞と大原美術館賞を受賞。小山登美夫ギャラリーでは2011年、2012年、2013年に個展を行いました。2016年9月6日から11月27日には、大原美術館(倉敷市)にて個展「最初の島 再後の山」展を開催致します。

 

 

その他の展覧会:

柏原由佳「最初の島 再後の山」

2016年9月6日[木]〜 11月27日[日]

大原美術館、倉敷、岡山

 

詳しい情報はリンクをご覧下さい。http://www.ohara.or.jp/201001/jp/index.html

 

 

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Yuka Kashihara uses oil paint applied in a thinly diffuse manner similar to that of Japanese nihonga painting, and by applying it in numerous layers she is able to create a unique depth of color. Within the world of her artworks, scenes from both reality and the spaces of the internal imagination are gently interwoven. Against this backdrop, having left Japan and moved to Germany where she continued developing her practice, Kashihara acquired an interest in the 'distance' between the internal and the external. This included the physical distance between Japan and Germany; and further, the distance herself as a Japanese person and herself while in Germany. This becomes expressed symbolically as an introspective speculation in the forms of the motifs of caves, holes, mountains and lakes which she repeatedly takes up within her work, and through this process of sublimation it is as though the original energies which lie dormant within the great Earth have become awakened. The 'Sky-Eye' of this exhibition's title essentially takes on the meanings of 'the act of seeing what does not exist there, and yet recognizing its existence,' and of 'making the pretense of not seeing things which are seen in actuality'. As for the 'Sky-Eye Weaver', this is the figure which comes to weave together into the scenes within her oil paintings both spatio-temporal awareness and everyday occurrences, and which at once seem to transcend the bounds of memory whilst also seeming not to exceed it. Kashihara's practice amounts to a neologism in itself, symbolically expressing her uniquely individual perspective.

For this, her fourth solo exhibition with Tomio Koyama Gallery, we invite you to witness the artistic world of Yuka Kashihara, over-brimming with life force, within which exists both a transparency and a unique depth of intensity.

 

 

I was together with someone once, looking at a particular sight, and what that person saw and what I saw were two different things.

My work is about continually searching for and seeking make up those gaps, or slippages, in the openings of such intervals in perception.

Pursuing the light. Loitering within the cracks and crevices.

I once read in a book that, ‘When looking for stars in the night sky, you cannot look straight ahead. If you chase it as if you are going to capture the very tip of your vision, the light increases remarkably in its brilliance.’

Chasing stars is a little like the act of painting.

Place, time and distance, all these various differing locations cut across the various small minor occurrences and memories that lay within me. And then, at the moment when a new scene comes into sight, I felt only slightly as though I had come closer to the world. 

Quietly pursuing the ever-shifting gaps that accumulate atop one another in layers as if one cannot ever totally grasp them.

Steadily digging a hole ever deeper and deeper, until before I realize it I have reached the outside world.

The layers in time, gaps in light, and distances in memory accumulate in the existence that I have been chasing yet should also lie within myself. (Yuka Kashihara) 

 

 

 

Yuka Kashihara was born in 1980 in Hiroshima Prefecture. In 2006 she graduated from the Japanese Painting of Musashino Art University. In the same year she moved to Germany, and in 2013 she acquired a Diploma from the Academy of Visual Arts in Leipzig. In 2015, she was named a Meisterschüler (Masters graduate) of the same academy, studying under Professor Annette Schröter. In 2008 she exhibited at the Bauhuas Dessau Foundation in Shakkei (“borrowed scenery”), a solo show curated by research scholar Torsten Blume of the same Foundation, and in 2012 she exhibited in VOCA, Tokyo, where she received both the Honourable Mention Award and the Ohara Museum of Art Award. She has previously held exhibitions with Tomio Koyama Gallery in 2011, 2012 and 2013. From 6th September to 27th November 2016, she will hold the solo exhibition「最初の島 再後の山」(“First Island - Last Mountain”) at the Ohara Museum of Art (Kurashiki). 

 

 

 

Other Exhibition:

Yuka Kashihara "First Island - Last Mountain"

6th September - 27th November 2016

Ohara Museum of Art, Okayama, Japan

 

For more informations, please visit the following link.  http://www.ohara.or.jp/200707/eng/menu.html 

 

 

 

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