8/

03/

大竹利絵子 展「Way in, or Out」Rieko Otake "Way in, or Out"

会 期 2015年11月25日(水) - 2015年12月14日(月)
時 間 11:00 - 20:00
場 所 8/ ART GALLERY/ Tomio Koyama Gallery
料 金 入場無料 Admission Free
オープニングレセプション:11月25日(水)18:00〜20:00
アーティストトーク:11月25日(水)19:00〜
 
Opening reception: 11. 25 (Wed) 18:00 - 20:00
Artist talk: 11. 25 (Wed) 19:00 -
 
 
大竹利絵子は少女や鳥、鹿のモチーフを木彫で表現してきました。作品は繊細でどこか不安定に見えながらも、気品に満ちた普遍的な存在感には、独特の強さを感じます。美術評論家の峯村敏明氏は、「並の抽象彫刻も及ばぬ的確さで彫刻の中心命題たる『存在』の不可思議にぴたりと錘鉛を下ろしているかに見えることの、何という心憎さ。」と大竹の作品を評しています。

大竹は一貫して、樟や檜、桂などの木を、彩色しない素地仕上げの手法で用いてきました。作品に近づくと、思いのほか勢いのある鑿跡に気がつきます。彼女は繰り返し彫りのリズムの大切さについて触れており、木と呼吸をあわせるかのような真摯なやり取りは、叙情あふれる物語となって作品にあらわれます。大竹は次のように語っています。

 

 作品は、想像を越えたその先へとつながる場所だと感じています。
 そこは入り口であり、出口なのかもしれません。

                        ­—大竹利絵子

 

本展覧会では大小10あまりの木彫作品を展示します。「ここ」と「どこか」、あるいはそのあいだの領域が混ざり合うかのような、大竹の作品にしか作ることのできない世界を、会場でご堪能ください。

 

大竹利絵子は1978年、神奈川県生まれ。2004年に東京藝術大学大学院美術研究科彫刻専攻を修了、2007年には博士課程を修了しました。現在も神奈川を拠点に制作活動を行っています。作品は高橋コレクションやジャピゴッツィコレクションに収蔵されています。「續・彩虹 As Long As Rainbow Lasts」(Soka Art Center、台北、11年)に出展したほか、8/ ART GALLERY/ Tomio Koyama Galleryでは、2012年に川島秀明、小出ナオキとの3人展を行いました。「とりとり」(08年)、「夢みたいな」(09年)、「たぶん、ミミ」(12年)に続き今回は4回目の個展となります。

 

 

 

Rieko Otake’s woodcarvings express such motifs as young girls, birds and deer, and even while her work looks at times somewhat delicate and unstable, one senses a unique strength in its universal presence replete with grace. The art critic Toshiaki Minemura has said of Otake’s work that while it “She seems to have dropped her anchor in the mystery of existence, the central issue of sculpture, with a precision that cannot be achieved through ordinary abstract sculpture.” 
 
Otake consistently uses the wood of camphor, cypress, and katsura trees, working within a method of adding finishing touches to a foundation of non-coloured wood. Approaching closer the works, one becomes aware of an unexpected vigour to the chisel marks. She is affected by the importance of the rhythm of the repeated carving motions: a sincere process of exchange as if the tree and one’s breathing might become joined together, so that the artwork appears as story replete with lyricism. Otake remarks the following:
 "An artwork is a place beyond imagination, but linked to what precedes it.
It is perhaps a way in;
 perhaps, a way out."
 

              — Rieko Otake
 
In this exhibition Otake will show about ten woodcarving works of varied sizes. We hope you will enjoy viewing a unique world, the creation of which is only possibly in Otake’s work: a world in which different domains become combined; a world of the 'here', or of the 'somewhere', or of the in-between.


 
Rieko Otake was born in 1978 in Kanagawa Prefecture. In 2004 she graduated from Tokyo University of the Arts’ Graduate School of Fine Arts, majoring in sculpture, and completed her PhD in 2007. She currently continues to live and work based in Kanagawa. Her works have been collected in the Takahashi and JAPIGOZZI Collections. As well as exhibiting in the show “As Long As Rainbow Lasts” (Soka Art Center, Taipei, 2011), she has also shown in a three-person exhibition at 8/ ART GALLERY/ Tomio Koyama Gallery with Hideaki Kawashima and Naoki Koide. This will be her fourth exhibition at Tomio Koyama Gallery, following on from “Tori-Tori” (2008), “Dreamlike” (2009), and “Perhaps, Mimi” (2012).
 

 

COMMENTS