8/

03/

川端健太郎 展「Organ」Kentaro Kawabata "Organ"

会 期 2015年11月11日(水) - 2015年11月23日(月)
時 間 11:00 - 20:00
場 所 8/ ART GALLERY/ Tomio Koyama Gallery
料 金 入場無料 Admission Free
オープニングレセプション:11月11日(水)18:00〜20:00 ※作家在廊
Opening reception: 11. 11 (Wed) 18:00 - 20:00 *The artist will be attending at the reception.
 
 
川端健太郎の、磁土の手捻りによる独特な造形のオブジェは、深海の生物のような神秘的な生命感を帯びています。岐阜県瑞浪市の自然豊かな環境に工房を構える川端にインスピレーションを与えるのは、愛猫が口にくわえてきた虫や、多くの人は見逃してしまうような、かすかな、あるいは当たり前の季節の変化などです。春に芽吹き、夏に茂り、秋に実り、冬に枯れる。その生命の振幅をドラマチックに膨らませ、繊細な指先で紡ぐように生み出されるかたちに、混ぜ込んだガラス片や、硫化させた銀が与える多彩な釉調は、艶やかな色気を放ちます。

本展覧会では、オブジェシリーズ「Soos」を中心に、鉢や茶碗、皿などを展示します。「Soos」のSoはソウ、つまり「草」をあらわし、そこに鏡合わせのように加えられたosは「operation system」の意味。全体で、芽吹き枯れる、という植物が毎年繰り返すサイクルと、そうして堆積していく濃密な時間を表現しています。展覧会タイトル「Organ」は、何気なく生まれた作品が、作品群となり、ひとつのシリーズ、ひとつの「Organ(器官)」として成立し、なにかを語りはじめ機能する。そんな感覚からつけられました。川端の無垢そのものの目を通して築かれた作品世界は、新鮮な輝きに満ち、時に妖艶に私たちを魅了します。

 

川端健太郎は1976年埼玉県生まれ。2000年に多治見市陶磁器意匠研究所を卒業すると、益子陶芸展加守田章二賞(04年)やパラミタ陶芸展大賞(07年)など、早くから陶芸の各賞を受賞しました。陶芸の老舗で数々の個展を行う一方で、唯一無二の感性と造形力は現代陶芸としての評価が高く、国立近代美術館工芸館(「現代工芸への視点―装飾の力」09年)や茨城県陶芸美術館(「現代陶芸現象展」14年)、岐阜県現代陶芸美術館(04年、10年)などの展覧会に参加しています。

 

 

 

Kentaro Kawabata’s uniquely hand-modelled objets made from porcelain clay are tinged with a mysterious sense of resembling living beings, like creatures dwelling in the deep sea. In the abundant environs of Mizunami City in Gifu Prefecture he has set up his workshop, and takes inspiration from anything from the insects which his pet cat holds in its mouth, to things which many people would overlook: the delicate or insignificant, or the totally obvious, or the changing of the seasons, and so forth. Budding in spring, growing in summer, being harvested in autumn, and withering in winter. The rhythms of that life are dramatically enlarged in shapes born as if spun with a subtle fingertip, blended with fragments of glass, silver sulphide and colourful glazes which lend the works a beguiling allure.
 
In this exhibition several ceramic vessels, bowls, and plates are exhibited, centering on the objet series “Soos”. The “So” of “Soos” is to represent the Japanese word 草 (sō, Grass)and the mirrored letters “os” denote “operation system”. As a whole, Soos“ expresses a kind of accumulation of time: green shoots will always wither, in a cycle that is repeated by all plants every year. The exhibition title “Organ” refers to the fact that although these artworks were not intentionally created as one group, they inadvertently came into existence as one series, one “Organ” – which functions as the starting point of the exhibition’s discourse – and this was how the title came to be applied. The world of Kawabata’s works, built up through the eyes of purity itself, is full of a fresh brilliance which at times mesmerizes us with its fascination. 
 
Kentaro Kawabata was born in 1976 in Saitama Prefecture. After graduating from the Tajimi City Pottery Design and Technical Center in 2000 he began winning awards for his work at a very early stage, including the Kamoda Shoji Award at the Mashiko Pottery Exhibition (2004) and the Paramita Museum Ceramic Award (2007). He has held a number of solo exhibitions at highly-reputed ceramic institutions, as his unique sensibility and skill in modelling has brought him widespread acclaim as a ceramic artist. He has participated in group exhibitions at prestigious venues including the National Museum of Modern Art’s Crafts Gallery (“The Power of Decoration: A Viewpoint on Contemporary Kôgei (Studio Crafts)”, 2009), the Ibaraki Ceramic Art Museum (“Phenomenon of Contemporary Ceramic”, 2014), and the Museum of Modern Ceramic Art, Gifu (2004, 2010).
 

COMMENTS