絵画、彫刻から、パブリックアート、プロダクトデザイン、文筆業まで。現在、 渋谷駅にある巨大な作品「明日の神話」でも知られる日本の現代美術のパイ オニア岡本太郎の創作は多岐に渡り、生誕100年を超えた今日まで、多大な影 響を与え続けています。1970 年以降、岡本太郎の作品には顔や眼のモチーフ が頻繁に登場するようになりました。それは彼が創作活動を通して見いだし た「眼は存在が宇宙と合体する穴だ。その穴から宇宙を存在のなかにとけ込 ます」という言葉のように、宇宙と人間とを結びつける穴として、作品中の 眼が太郎自身の眼と一体化して表されるようになります。本展ではそんな顔 や眼のモチーフを中心とした、モノクロームリトグラフ、カラーリトグラフ、 エッチングの版画作品と、復刻家具を展示致します。
「・・すぐれた美術品、芸術作品といえば極めて稀なものであり、だからこそ 尊いと考えられた。・・だがこれからの芸術はシネマ、ラジオ、テレビジョ ンに見られる如く、却って極めて大量に生産され、ひろく一般の身近にふれ るものこそ価値がある。」 ―『アトリエ』1955 年
芸術は大衆のもの。
岡本太郎の根幹にあるこの思想を表したともいえる版画・プロダクト作品を、ぜひご高覧下さい。
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From painting, sculpture, public art and product design to writing, the pioneer of Japanese contemporary art Taro Okamoto, also known for the prodigious mural in Shibuya station "Myth of Tomorrow", has created a wide range of works, which still continue to have a great influence on us today. After 1970, faces and eyes frequently appear in his work as holes connecting humans with the universe, as if the eyes in the work and those of Taro himself have been unified and represented here as one, as Taro says "Eyes are the holes where the existence coalesces with the universe. From the holes, the universe is merged in the existence". In this exhibition, monochrome lithographs, colored lithographs, etchings and reproduction furniture featuring faces and eyes as motifs will be on view. Please enjoy the print and product art of Taro Okamoto which expresses the core of his thinking, "Art is for the public".