8/

03/

リチャード・タトル 版画展Richard Tuttle Prints

会 期 2015年1月14日(水) - 2015年2月 2日(月)
時 間 11:00 - 20:00
場 所 8/ ART GALLERY/ Tomio Koyama Gallery
料 金 入場無料 Admission Free

 

ー ビジュアル・ポエトリー ー


渋谷ヒカリエの 8/ ART GALLERY/ Tomio Koyama Gallery では、リチャード・タトルの版画展を開催いたします。

現代において最も重要なアーティストのひとりであるリチャード・タトルは、1960年半ばから 現在に至るまで、半世紀にわたるその長いキャリアにおいて、彫刻、ペインティング、ドローイング、コラージュ、インスタレーション、そして詩や出版物など、分類すら飛び越えた作品群を発表し続けてきました。その作品に共通しているのは、何にも規定されない自律性と独立性です。作品自体のもつライン、フォルム、質感、色、ボリュームが構築するのは 、 既存の表象・認識システムの外にある、いきいきとして詩的な視覚言語であり、その空間的な展開による豊かな知覚的効果です。使われているのはきわめてありふれた、あるいは壊れやすい紙や木片、ワイヤーや金属片などの素材ですが、それが直截でありはかなげであればあるほど、作品はより驚きに満ちあふれるようです。 抽象表現主義の著名アーティストたちを輩出し、当時最も重要なギャラリーであったニューヨークの Betty Parsons Gallery でタトルは 1965年に初個展を開催。以降も壁に張ったワイヤーとその影、ドローイングの線で構成される「Wire Pieces」など、現代美術の歴史に残る作品を発表し、ポスト・ミニマリスト世代を代表するアーティストとして、次世代に大きな影響を与えてきました。

リチャード・タトルは 2014年秋から「I Don't Know . The Weave of Textile Language」と題された重要な展覧会を、ロンドンで開催しています。テート・モダンのTurbine Hallでは、彼がデザインしインドで制作した布を使用した、巨大なコミッションの彫刻作品を 2015年4月6日まで、Whitechapel Gallery では1967年から2014年まで約50年にわたる仕事の中から、テキスタイルにフォーカスした展覧会を 2014年12月14日まで開催。70年代にニューヨークの批評家に衝撃を与えた3インチのロープを壁に打ち付けた作品「Rope Piece」や、上述の「Wire Pieces」から、新作までを概観する内容です。本展ではこの Whitechapel Gallery に展示されている版画シリーズ「Type」や「Cloth」などの作品を展示いたします。タトルは版画の道具、素材、行為、コラボレーションに深い関心をもち、その長いキャリアで多数の版画作品を発表してきました。その一部を紹介する本展を是非ご高覧下さい。


リチャード・タトルは 1941年アメリカ、ニュージャージー州ローウェイ生まれ。1963年、ハートフォードのトリニティー大学卒業。ニューヨークおよびニューメキシコにて制作活動を行っています。アートコレクターのヴォーゲル夫妻を取材したドキュメンタリー映画『ハーブ&ドロシー アートの森の小さな巨人』(2010年公開)と続編の『ハーブ&ドロシー ふたりからの贈り物』(2013年公開)で彼らの大親友として出てくるタトルの姿が印象的でした。主な美術館での個展に1975年のホイットニー美術館での個展、「Richard Tuttle: Perceived Obstacles」(Stiftung Schleswig-Holsteinische Landesmuseum、ドイツ、他2カ所へ巡回、2000-2001)、大規模な回顧展である「The Art of Richard Tuttle」 (サンフランシスコ近代美術館、ホイットニー美術館、シカゴ現代美術館、他3カ所へ巡回、2005-2007)などがあります。またベネチア・ビエンナーレ (1976、1997、2001)、ドクメンタ (1972、1977、1982)、ホイットニー・ビエンナーレ (1977、1987、2000) など、重要な国際 展にも数多く参加してきました。作品はニューヨーク近代美術館、テート・モダン、ポンピドゥー・センターなどを始めとする数多くの美術館等に収蔵されています。

 




8/ ART GALLERY/ Tomio Koyama Gallery is pleased to present an exhibition of prints by Richard Tuttle.

Richard Tuttle is one of the most significant artists at work today. His oeuvre over long artistic career of almost half a century since the mid – 1960s comprises an extraordinarily multifarious body of work – sculpture, painting, drawing, collage, installation, poetry and publication – that is beyond categorization. Shared by all his work is a sense of autonomy and independence, and its own features – line, form, texture, color, volume – are woven into fresh and poetic, alternative visual languages that are outside of existing preconceptions or representation systems, and which, through their spatial developments, result in rich sensory engagement. The works are created with humble or fragile materials such as paper, wood, wire or metal pieces. The more self-evident and ephemeral the work seems, the more it brims with surprise. In 1965 Tuttle held his first solo exhibition at Betty Parsons Gallery, New York – at the time considered the most significant gallery for producing great numbers of famous abstract-expressionist artists. Since then, he has continued to produce prominent series in the history of contemporary art such as the “Wire Pieces” which consisted of wire affixed to the wall, its shadow and pencil lines. He has had a large influence on subsequent generations as one of the most important post-minimalist artists.

From the fall of 2014, Tuttle is holding a major exhibition “I Don’t Know . The Weave of Textile Language” in London. At Tate Modern’s Turbine Hall until April 6, 2015, he presents a major commissioned sculpture that uses fabrics that he designed and created in India. At Whitechapel Gallery a five-decades survey that focused on his use of textile, ranging from the "Rope Piece" (the three inch piece of rope that shocked New York's critics in the 1970s) and the above-mentioned "Wire Pieces", to new work, was presented until December 14, 2014.  This exhibition at 8/ ART GALLERY/ Tomio Koyama Gallery will feature print works by Tuttle, who has deep interests in the tools, mediums, actions, and collaboration of print, including the "Cloth" and the "Type" series that were also exhibited in the survey show in London.

Richard Tuttle was born in Rahway, New Jersey, USA, in 1941. He completed his BA at Trinity College, Hartford, USA, in 1963. He lives and works in New York City, and Abiquiú, New Mexico, USA. His major museum exhibitions include a ten-year survey at the Whitney Museum of American Art, New York in 1975; “Richard Tuttle: Perceived Obstacles” (Stiftung Schleswig-Holsteinische Landesmuseen, Schloss Gottorf, Schleswig, Germany, toured to two other venues, 2000-2001); and a two-year traveling retrospective, “The Art of Richard Tuttle” (San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco, touring to the Whitney Museum of American Art, New York; Museum of Contemporary Art, Chicago; and three other venues, 2005- 2007). His work has also been included in the Venice Biennale (1976, 1997, and 2001); Documenta, Kassel, Germany (1972, 1977 and 1982); and the Whitney Biennial of American Art, New York (1977, 1987, and 2000). His work is included in public collections worldwide including Tate Modern, the Museum of Modern Art, New York, and the Centre Pompidou, Paris, among many others.



 

 

COMMENTS